سلام دوست من , امیدوارم که حالت بهتر از همیشه باشد . امروز میخواهیم با هم تولید محتوا در فضای مجازی را بررسی کنیم . موضوعی که امروزه برای اکثریت قابل توجه است .

فکر میکنید اینترنت  و فضای مجازی چند سال است که در دسترس انسان ها قرار گرفته است ؟ 80 سال ؟ 60 سال ؟ 30 سال ؟

در سال 1960 ایالات متحده آمریکا شروع به ساخت و توسعه اینترنت کرد . و در سال 1990 اینترنت در دسترس مردم قرار گرفت . این یعنی فقط 28 سال است که مردم از اینترنت استفاده میکنند .

بنابراین در دنیای اینترنت و فضای مجازی مانند بازار آزاد دست زیاد نیست . پس پیشرفت در فضای مجازی بسیار راحت تر از بازار آزاد است . ولی در هر عرصه ای ، برندی موفق میشود که بتواند اول باشد .

مثل دیجی کالا ، آپارات ، ویکی پدیا ، اسنپ ،تپ سی  و یا سایر استارتاپ های دیگر که با تولید محتوا در فضای مجازی فروش خود را چند برابر کرده اند .

شما هم میتوانید حرفه ی خود را از دنیای حقیقی وارد دنیای مجازی کنید و آن را توسعه دهید. هرچقدر بتوانید در فضای مجازی مخاطب بیشنری را به خود جذب کنید ، در عرصه رقایت موفق تر خواهید بود .

چرا تولید محتوا در فضای مجازی اهمیت دارد؟

اگر شما نیز مدیر یک کسب و کار آنلاین در فضای وب هستید ، قطعا با تولید محتوا اشنایی دارید .

وقتی کاربری ، یک کلمه کلیدی را در گوگل جستجو میکند ، گوگل سایت های مختلف و مرتبط با موضوع سرچ را به صورت اولویت بندی شده و بر اساس کیفیت آن ها به کاربر نمایش میدهد . این اولویت بندی بر اساس سئو سایت ، ترافیک آن و مفید بودن محتوای سایت برای کاربران است .

تولید محتوا یکی از عواملی است که شاید بتوان گفت بیشترین تاثیر را در سئوی سایت دارد . بنابراین شما با تولید یک محتوای حرفه ای میتوانید در نتایج جستجوی کاربران جایگاه بالایی را کسب کنید و به نسبت رتبه ای که در نتایج جستجو کسب میکنید میزان درآمد شما افزایش یا کاهش خواهد یافت .

تولید محتوا، مهم ترین جزء سئو

میتوان گفت سئو به مجموعه اقداماتی گفته میشود که برای افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو انجام میشود . تولید محتوا یکی از اصلی ترین اجزای سئو میشود . بنابراین نباید اینطور تصور کنید که تولید محتوا مانند نوشتن یک متن معمولی و انشا مانند است . محتوا باید بر اساس اصول سئو نوشته شود و در عین حال مفهوم خود را حفظ کند . شما برای اینکه مخاطب را به سایت خود جذب کنید و به او ثابت کنید که انتخاب اشتباهی نکرده است ، زمان کمی دارید . بنابراین تولید محتوای جذاب و کاربردی رمز موفقیت و رونق کسب و کار شماست .

بهترین راهکارهای تولید محتوا در فضای مجازی

در فضای مجازی محتوا های زیادی در رابطه با هر موضوعی وجود دارد . شما در هر حیطه ای که فعالیت میکنید باید برای سایت خود بگونه ای محتوا تولید کنید که شما را از سایر وبسایت ها متمایز کند . اکنون میخواهیم با هم برررسی کنیم که تولید چه محتواهایی میتواند شما را از رقیبانتان متمایز کند .

برای گرفتن رتبه در نتایج جستجوی کاربران باید اصول و قواعد خاصی را در تولید محتوای خود رعایت کنید که در این مقاله به بررسی آن ها میپردازیم .

 

1- عنوان مناسب :

  • عده از کاربران مجازی برای پیدا کردن مطالب مورد نیاز خود چند سایت را مرور میکنند یا به اصطلاح به آن ها نگاهی میندازند . بدیهی است که قبل از هر چیزی عنوان های محتوای شما را خواهد دید . اگر بتوانید با عنوان های نوشته خود ، نظر کاربر را جلب کنید و او را متقاعد کنید که مطالب سایت شما برای او کاربردی و مفید است ، او به سراغ سایت های دیگر نخواهد رفت و باقی مطالب را نیز خواهد خواند . این موضوع باعث میشود که :
  • مدت زمان حضور کاربر در سایت شما افزایش یابد و به بهبود سئو و در نتیجه رنکینگ سایت شما کمک میکند .
  • اگر سایت شما خدمات یا محصولاتی را ارائه دهد ممکن است کاربر به مشتری شما تبدیل شود .

اما به این نکته دقت کنید که هرگز کاربر را با عنوان های خود فریب ندهید . اگر عنوان شما یک عنوان انگیزشی و ترغیب کننده است باید مطالب شما نیز به همان اندازه عالی و با کیفیت باشد . اگر مطالب شما با عنوان مطابقت نداشته باشد ، کاربر پس از دیدن آن برای بار دوم به شما اعتماد نخواهد کرد .

2-مقدمه جذاب :

بعد از عنوان های محتوا ، جذاب بودن مقدمه آن دومین عاملی است که تعیین میکند کاربر در سایت شما بماند یا از آن خارج شود . مقدمه باید در عین حال که متخصص بودن شما را به کاربر یادآوری میکند ، انقدر صمیمی و دلنشین باشد که فرد از خواندن آن خسته نشود و انگیزه ای برای خواندن ادامه مطلب نیز داشته باشد .

ولی به یاد داشته باشید در انجام هر کاری زیاده روی اشتباه محض است . نباید صمیمیت لحن نوشته شما به حدی باشد که به لحن کوچه بازاری میل کند و تخصص شما را زیر سوال ببرد .

3- از عکس ، ویدیو و صوت نیز استفاده کنید :

وقتی صحبت از تولید محتوا به میان می آید در نظر اکثر افراد تنها محتوای متنی نقش میبندد . در حالی که محتوای متنی تنها یک نوع از انواع تولید محتوا در فضای مجازی است . محتوا میتواند بصورت یک ویدیو ، پادکست ( محتوای صوتی ) ، تصویر و یا متن باشد .

هر نوعی از تولید محتوا در فضای مجازی ، در شبکه خاصی ، کاربرد بهتری دارد . بعنوان مثال در اینستاگرام تولید محتوای ویدیویی و گرافیکی بسیار بیشتر از تولید محتوای متنی اهمیت دارد و میتواند تاثیر عمیق تری بر مخاطب بگذارد . در تلگرام تولید محتوای صوتی و متنی کاربرد بیشتری دارد .

تجربه نشان میدهد که کاربران برای بررسی مطالب وبسایت ها ، نسبت به شبکه های اجتماعی حوصله کمتری به خرج میدهند . بنابراین اگر میخواهید در وبسایت خود محتوایی تولید کنید ، باید محتوای شما به گونه ای باشد که کاربر از مطالعه و بررسی آن خسته نشود .

همیشه این نکته را به یاد  داشته باشید که همه کاربران وبسایتی را میپسندند که محتوای آن متنوع باشد . بنابراین برای اینکه از خسته شدن کاربر جلوگیری کنید ، سعی کنید که از تصاویر ، پادکست ها و ویدیو ها نیز در محتوای وبسایت خود استفاده کنید .

ویدیو ها تاثیر باور نکردنی در تاثیر گذاری روی کاربر و جلب نظر او دارند

4- محتوا های قدیمی خود را رها نکنید :

محتواهای قدیمی خود را به مدت های طولانی رها نکنید . آن ها را ویرایش کنید . به آن ها مطالب جدید و مفید بیفزایید . اینگونه به گوگل ثابت میکنید که وبسایت شما یک وبسایت فعال ، به روز و مفید برای کاربران است .

5- از لینک های داخلی و خارجی استفاده کنید :

استفاده از لینک های داخلی باعث میشود که محتوای ها قدیمی شما همراه با محتواهای جدید مرور شوند . افزودن لینک ، ترافیک سایت شما و مدت زمان ماندگاری کاربر در آن را افزایش میدهد . این موضوع به نوبه خود باعث بهبود سئو سایت و در نتیجه افزایش رنکینگ وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل میشود .

لینک کردن صفحات وبسایت به سایت های معتبر مثل دیجی کالا ، آپارات ، ویکی پدیا و ... باعث اعتبار وبسایت شما و افزایش سئو آن خواهد شد .

6- خود را بجای کاربر قرار دهید :

وقتی محتوایی را تولید میکنید ، فراموش نکنید در آخر یک دور اجمالی محتوای خود را مرورکنید . اگر محتوای شما برای خودتان جذاب و کارآمد باشد ، قطعا برای کاربران نیز جذاب خواهد بود . به این فکر کنید که اگر شما به جای یک کاربر بودید با خواندن محتوای خود چه احساسی پیدا میکردید ؟ چه تصمیمی میگرفتید ؟

تولید محتوا در فضای مجازی یک روش کلیدی در بازاریابی شماست . پس سعی کنید برای تولید آن از تکنیک های حرفه ای و اصولی استفاده کنید .